کد خبر: ۷۱۳۶
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

بازسازی خانه نیازمندان توسط نیکوکاران شهرک باهنر

اهالی حاشیه شهر یاد گرفته‌اند که چطور در موقعیت‌های مختلف همدل و همراه هم باشند و دست یکدیگر را بگیرند.

شاید از داشتن امکانات رفاهی معمول محروم باشند، اما ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی دارند. یکی از این ظرفیت‌ها مشارکت و تعامل سازنده آن‌ها با یکدیگر است. اهالی حاشیه شهر یاد گرفته‌اند که چطور در موقعیت‌های مختلف همدل و همراه هم باشند و دست یکدیگر را بگیرند.

مردم اینجا در قالب گروه‌ها و انجمن‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند تا به همسایه‌هایشان بهتر کمک کنند. گروه نیکوکاری شهرک شهید‌باهنر در خیابان شهید ظفری، یکی از همین گروه‌های خودجوش است. آن‌ها به‌تازگی با کمک دیگر انجمن‌های مردمی و سازمانی توانسته‌اند خانه مخروبه دو خانواده محروم در قلعه‌خیابان را بازسازی کنند.

 

تحت‌پوشش‌گرفتن ۲۰۰ خانواده نیازمند

سه سال پیش بود که مرکز نیکوکاری شهرک شهید‌باهنر با همفکری و همکاری چهار‌نفر از دغدغه‌مندان این شهرک در مسجد و حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) تشکیل شد؛ گروهی که قرار بود با خیران تعامل داشته باشد و دست محرومان منطقه را بگیرد. این گروه حالا بالغ‌بر دویست‌خانواده را تحت پوشش دارد.

امام جماعت این مسجد و مسئول گروه نیکوکاری از جزئیات اقداماتی که طی این سال‌ها داشته‌اند به شهرآرامحله خبر می‌دهد. حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌حسین علیزاده ابتدا از هدف و رسالتی که برای خودشان تعریف کرده‌اند، می‌گوید: دفتر مرکز خیریه را در مسجد راه‌اندازی کردیم.

همان ابتدا با کمیته امداد امام‌خمینی (ره) هم ارتباط گرفتیم و مجوز‌های لازم را اخذ کردیم. در ابتدا فعالیت‌های ما به توزیع بسته‌های معیشتی محدود می‌شد، اما با ارتباط‌گیری با گروه نیکوکاری شهید‌دارایی در شهرک شهید‌رجایی فعالیت‌های ما هم گسترش پیدا کرد.

 

آستین همت بالا زدیم

امسال این گروه تصمیم گرفتند که اتفاقی جدید را در‌کنار هم رقم بزنند. تا‌به‌حال وام تعمیر مسکن به اهالی داده بودند، اما خودشان آستین بالا نزده و وارد گود نشده بودند. آن‌ها از گروه‌های دیگر هم برای رقم‌زدن این اتفاق خوب کمک گرفتند. گروه باب امام رضا (ع) که متشکل از جوانان دغدغه‌مند شهرک است، گروه سازندگی حوزه مقاومت ناحیه کمیل، گروه جهادی نسیم جبهه، کمیته امداد و... همه گوشه‌ای از کار را بر‌عهده گرفتند.

ماجرا از این قرار است که یک روز خانواده‌ای محروم به آن‌ها مراجعه کردند و وضع زندگی‌شان را برای آن‌ها شرح دادند. شش‌نفر از سر ناچاری در خانه‌ای با دو اتاق سه‌در‌سه زندگی می‌کردند. پدر بیمار بود و پسربچه چهارده‌ساله خانواده با دست‌فروشی در اطراف حرم خرج خانواده را می‌داد. گروه نیکوکاری بلافاصله تحقیقاتشان را شروع کردند و بعد با گروه‌های دیگر ارتباط گرفتند تا خانه را تعمیر و بازسازی کنند. با کار شبانه‌روزی پس‌از چند هفته خانه بازسازی شد.

ستون بزرگی که فضای خانه را اشغال کرده بود، تخریب شد، از فضای حیاط به پذیرایی اضافه شد و.... حالا کلی عکس از مراحل بازسازی این خانه دارند. علیزاده این اتفاق را شیرین‌ترین اقدامشان تا‌کنون می‌داند و می‌گوید: خانه‌های کوچک و مخروبه در شهرک زیاد است؛ خانواده‌هایی هستند که از سر ناچاری در این دخمه‌ها زندگی می‌کنند. قرار است در آینده به‌سراغ آن‌ها هم برویم و تمام تلاشمان را برای بهبود زندگی این ساکنان به کار گیریم.

ارسال نظر